Το κάθε νέο έτος συνήθως συνοδεύεται με προσωπικά resolutions, και ένα από τα πιο δημοφιλή είναι η φυσική άσκηση σε συνδυασμό με την ισορροπημένη διατροφή –  γενικότερα η βελτίωση του τρόπου ζωής. Και ο πιο σίγουρος τρόπος να μην εγκαταλείψουμε την προσπάθεια μας είναι να θέσουμε στόχους εφικτούς.

Η πανδημία περιόρισε τις μετακινήσεις μας, έκλεισε τα γυμναστήρια και τους χώρους άθλησης, και συνεπώς ενθάρρυνε την καθιστική ζωή. Παράλληλα όμως μας δόθηκε αρκετός ελεύθερος χρόνος, ο οποίος δεν αφήνει περιθώρια για δικαιολογίες όσον αφορά την σωματική άσκηση.

1Συμπεριλάβετε στην καθημερινότητα σας δραστηριότητες και χόμπι που περιλαμβάνουν σωματική άσκηση

Photo: @gojkovicc

Μη γνωρίζοντας πότε θα ανοίξουν τα γυμναστήρια ή πότε θα αισθανθούμε αρκετά ασφαλείς για να επιστρέψουμε, θα ήταν καλό να εντάξουμε στην καθημερινότητα μας δραστηριότητες που μας αρέσουν ενώ παράλληλα καίνε θερμίδες όπως πεζοπορία, ποδηλασία ή roller skating. Don’t forget to text 8998.

Οι ειδικοί μας προτείνουν να αυξήσουμε τη θερμογένεση της μη ασκησιακής δραστηριότητας ή  NEAT (non-exercise activity thermogenesis). Η NEAT είναι η ενέργεια που καταναλώνετε για τις δραστηριότητες της καθημερινής μας ζωής, χωρίς αυτές να περιλαμβάνουν την σκόπιμη άσκηση. Για παράδειγμα το σκούπισμα, το πλύσιμο πιάτων, η (χαλαρή) βόλτα με το σκύλο, η βόλτα στα καταστήματα κλπ., δεν είναι αρκετά έντονες δραστηριότητες για να κατηγοριοποιηθούν ως γυμναστική, αλλά αυξάνουν σημαντικά τις ενεργειακές μας δαπάνες.

2Greens

Photo: @citylawns

Και ενώ η «βιομηχανία» της απώλειας βάρους είναι γεμάτη μύθους, η κατανάλωση λαχανικών και φρούτων δεν είναι ένας από αυτούς. Αυτό αφορά έστω και ένα μόνο γεύμα την ημέρα. Είτε πρόκειται για smoothie, για μεσημεριανό γεύμα ή για δείπνο, είναι απαραίτητη η έντονη παρουσία των πράσινων συστατικών. Η διατήρηση μιας πράσινο-προσανατολισμένης νοοτροπίας για τουλάχιστον ένα γεύμα την ημέρα, είναι αρκετό να μας διασφαλίσει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά της ημέρας, χωρίς περιττές θερμίδες. 

3Καταγράψτε την πρόοδο σας

Καταγράψτε και την πιο μικρή επιτυχία. Οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι είναι συνήθως ευκολότερο να επιτευχθούν και κάθε μικρό επίτευγμα μπορεί να αποτελέσει το επόμενο μας κίνητρο. Και καθώς το νούμερο στην ζυγαριά είναι ενδεικτικό προόδου, υπάρχουν αρκετές άλλες μέθοδοι μέτρησης.

Για παράδειγμα, μπορείτε να καταγράψετε πόσες φορές την εβδομάδα γυμνάζεστε, την διατροφή και τα «ελεύθερα γεύματα» της εβδομάδας, φωτογραφικό υλικό στο τέλος κάθε δύο εβδομάδων (για before-and-after σύγκριση), κλπ. Η λογική πίσω από αυτήν την πρακτική είναι να κατανοήσουμε το πώς οι επιλογές μας επιδρούν στη φυσική μας κατάσταση, και να εντοπίσουμε το πιο αποτελεσματικό μοτίβο συνηθειών για εμάς.

4Επιβραβεύστε τον εαυτό σας

Photo: @thenoisetier.com

Πολλές φορές, θέλουμε να καταναλώσουμε – χωρίς δεύτερη σκέψη – «ανθυγιεινά» τρόφιμα όπως γλυκά, τηγανιτά και junk food, να παραλείψουμε το γυμναστήριο ή να παραμείνουμε στο κρεβάτι λίγο (ή πολύ) ακόμα. Και καθώς όλα αυτά είναι απολύτως φυσιολογικά, απαιτούν μέτρο. Εάν οι περισσότερες μέρες είναι γεμάτες με μικρά ή μεγάλα επιτεύγματα, τα resolutions μας τροφοδοτούνται και η ανάγκη επιβράβευσης αρχίζει να γίνεται αναγκαία.

Ωστόσο το σκεπτικό επιβράβευσης μπορεί να δοθεί σε διάφορες μορφές. Για παράδειγμα σε μορφή «ελεύθερου γεύματος», ένα καινούριο gym outfit ή fitness gadget, ή ακόμη και μια «έξτρα» νυχτερινή έξοδος (όταν αυτή θα επιτρέπεται βέβαια).

5Καθορίστε τις προθέσεις και τα πλάνα σας

Photo: @parisandior

Καθορίστε και καταγράψτε – ενδεχομένως σε ένα κομμάτι χαρτί – σε μετρήσιμη, ρεαλιστική προσέγγιση τα fitness goals σας, χωρίς χρονοδιάγραμμα. Αυτό θα σας δώσει μια κατεύθυνση, χωρίς να συνοδεύεται με την πίεση ή την απογοήτευση εάν δεν πετύχετε ένα από αυτά σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ας μην ξεχνάμε πως δεν χρειαζόμαστε μια νέα χρονιά για να θέσουμε νέους στόχους. Η επιτυχία αυτών των προθέσεων πραγματοποιείται από το να ωθούμε τον εαυτό μας να είναι καλύτερος κάθε μέρα. Οι προθέσεις χωρίς σχέδια και ενέργειες, είναι απλώς ιδέες!

Καλή ελευθερία σε όλους!