fbpx

Fashion Statement: Ο κόσμος της μόδας στέλνει μηνύματα συμπαράστασης και βοήθεια στην Ουκρανία

by Eleni Kokkinou

Έχει ήδη περάσει ένας μήνας από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, με τον κόσμο στην Ευρώπη και ολόκληρο τον πλανήτη να παρακολουθεί έντρομος τις εξελίξεις. Ενώ παρακολουθούμε τους χιλιάδες αθώους πολίτες να αναγκάζονται να εγκαταλήψουν τη χώρα τους αντιμέτωποι με τις τραγικές συνέπειες του πολέμου, οι προσπάθειες για βοήθεια είναι αξιοσημείωτες.

Και αφού το ξέσπασμα του πολέμου συνέβη κατά την διάρκεια του fashion week και συγκεκριμένα κατά την εβδομάδα μόδας του Μιλάνου, όπως είναι λογικό, ο κόσμος της μόδας, βρέθηκε αντιμέτωπος με μια πρωτόγνωρη και αναπάντεχη πραγματικότητα. Με τον πόλεμο να εξελίσσεται μια ανάσα μακριά από τις χώρες της Ευρώπης και τα συνταρακτικά γεγονότα να κατακλύζουν τις οθόνες μας, οι οίκοι μόδας άρχισαν να αισθάνονται μια αυξημένη πίεση για το πως «πρέπει» να συμπεριφερθούν και πως μπορούν να βοηθήσουν.

Φυσικά, ο χώρος της μόδας δεν θα μπορούσε για κανένα λόγο να παραμείνει αμέτοχος. Με τον δικό τους τρόπο, πολλοί οίκοι, όμιλοι και επιτροπές, εξέφρασαν μηνύματα συμπαράστασης και έστειλαν βοήθεια στον λαό της Ουκρανίας που βρίσκεται αντιμέτωπος με τις τρομακτικές συνέπειες αυτής της πολεμικής σύγκρουσης.

Fashion Statements μέσα από τις εβδομάδες μόδας

Ο οίκος Giorgio Armani που ήταν ένας από τους μεγάλους οίκους που έστειλαν άμεσο μήνυμα συμπαράστασης στην Ουκρανία, επέλεξε να πραγματοποιήσει το show του μέσα σε απόλυτη σιωπή. Ο μόνος ήχος που ακουγόταν κατά τη διάρκεια της πασαρέλας ήταν τα βήματα των μοντέλων και τα χειροκροτήματα των παρευρισκόμενων. Σε δήλωσή του ο σχεδιαστής ανέφερε «η επιλογή μου να μην χρησιμοποιήσω καμία μουσική στο show, λήφθηκε ως ένδειξη σεβασμού προς τους ανθρώπους που επηρεάζονται από την τραγωδία που εκτυλίσσεται στην Ουκρανία».

Το Paris Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), που είναι το διοικητικό όργανο της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού, κάλεσε τους οίκους να πραγματοποιήσουν τα shows τους «με επισημότητα ως αντανάκλαση σε αυτές τις σκοτεινές ώρες».

Το show του οίκου Balenciaga ήταν ένας ολόκληρος ύμνος αλληλεγγύης στην Ουκρανία, αφού ο Creative Director του, Demna Gvasalia, νιώθει τα γεγονότα στο πετσί του, εφόσον ο ίδιος έχει βιώσει τον πόλεμο και την προσφυγιά, το 1993 στην Γεωργία. “Έγινα πρόσφυγας για πάντα”, δήλωσε, συμπληρώνοντας πως “μια ώρα σαν και αυτή, η μόδα χάνει την σχετικότητά της και το δικαίωμά της να υπάρχει”. Επέλεξε όμως να πραγματοποιήσει το show του ως μια αφιέρωση ενάντια στον φόβο, για την αντίσταση και την νίκη της αγάπης και της ειρήνης. Στη θέση κάθε καλεσμένου στο show υπήρχε ένα t-shirt στα χρώματα της σημαίας της Ουκρανίας, ενώ το show άνοιξε με ένα ουκρανικό ποίημα. Παράλληλα με αυτά, μέσα από το Instagram ενημέρωσε τους ακολούθους του ότι έχει προχωρήσει σε δωρεά στο World Food Program των Ηνωμένων Εθνών, καλώντας τους να πράξουν το ίδιο.

Την ίδια ώρα, μοντέλα που περπάτησαν στις πασαρέλες των Εβδομάδων Μόδας δήλωσαν πως θα δωρίσουν ένα ποσοστό των χρημάτων που συγκέντρωσαν από τα shows, σε όσους πλήγηκαν από τη Ρωσική εισβολή. Συγκεκριμένα η Mica Argañaraz ανακοίνωσε πως θα δωρίσει μέρος της αμοιβής της, με την Bella Hadid να ακολουθεί το παράδειγμα της, τονίζοντας παράλληλα πως αισθάνεται πολύ περίεργα να περπατάει στα catwalks, γνωρίζοντας πως υπάρχει πόλεμος σε εξέλιξη στην ίδια ήπειρο.

Παράλληλα, διάφορες influencers στις εβδομάδες μόδας του Μιλάνου και του Παρισιού, επέλεξαν να ντυθούν στα χρώματα της σημαίας της Ουκρανίας ή ακόμη και να κρατούν την Ουκρανική σημαία και μηνύματα ενάντια στον πόλεμο.

Η Ουκρανία ζητά εμπάργκο της Ρωσίας για είδη μόδας και πολυτελείας

Οι μεγαλύτερες εκδόσεις μόδας της Ουκρανίας ζητούν από τους μεγάλους οίκους και εταιρίες μόδας να επιβάλουν εμπάργκο στα είδη μόδας και πολυτελείας στη Ρωσία, καθώς αυτά δεν έχουν συμπεριληφθεί ακόμη στις διεθνείς κυρώσεις που επιβλήθηκαν. Κολοσσιαίες εκδόσεις της χώρας όπως η Vogue, L’Officiel, Elle και Cosmopolitan δημοσίευσαν φωτογραφίες στα social media τους στέλνοντας ηχηρή παρότρυνση.

Υποστήριξη με δωρεές και εμπάργκο

Οίκοι και όμιλοι όπως οι Hermès, LVMH, Kering, Richemont και Chanel ανέστειλαν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία. Με τα καταστήματα να κλείνουν και χιλιάδες εργοδοτούμενους να χάνουν τις δουλειές τους, οι εταιρίες αποφάσισαν ότι αυτή είναι η ηθική και σωστή επιλογή.

Το δανέζικο brand Ganni, εξέφρασε την υποστήριξή του στην Ουκρανία παγώνοντας το εμπόριο με τη Ρωσία και προχωρώντας σε δωρεά για να βοηθήσει τους πρόσφυγες, όπως δήλωσε μέσα από τα social media.

Ο ουγγρικός οίκος Nanushka, ενημέρωσε το κοινό του στα social media ότι διακόπτει προσωρινά τις επιχειρηματικές της συμφωνίες με τη Ρωσία, κάτι που θεωρεί ως «αναγκαία ενέργεια» κατά την τρέχουσα κατάσταση, όπως δήλωσε. «Αυτή η απόφαση δεν είναι ενάντια στους Ρώσους πελάτες ή φίλους μας, αλλά μια στάση ενάντια στην εισβολή στην Ουκρανία», επισήμανε.

Ο Γαλλικός όμιλος LVMH που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τους οίκους Christian Dior, Fendi, Givenchy, Marc Jacobs, Loewe και Celine, κατέβαλε «έκτακτη δωρεά 5 εκατομμυρίων ευρώ για να στηρίξει την Διεθνή Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού για να βοηθήσει τα άμεσα και έμμεσα θύματα αυτής της σύγκρουσης», όπως δήλωσε με ανάρτησή του στα social media.

Παράλληλα ο Γαλλικός όμιλος Kering που περιλαμβάνει τους οίκους Balenciaga, Saint Laurent, Bottega Veneta και Gucci, δήλωσε ότι θα κάνει μια «σημαντική δωρεά» στην Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους πρόσφυγες, επισημαίνοντας πως «ελπίζουμε σε μια ειρηνική επίλυση αυτής της σύγκρουσης».

Επιπλέον, ο οίκος Gucci προχώρησε σε μια δωρεά ύψους 500 χιλιάδων δολαρίων, στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες. Άλλοι μεγάλοι οίκοι που κατέβαλαν δωρεές ή και παύση του εμπορίου με τη Ρωσία είναι οι Acne, Burberry, Off-White καθώς και το OTB Group που περιλαμβάνει τους οίκους Diesel, Maison Margiela, Victor&Rolf και άλλους. Παράλληλα, το Prada Group και άλλοι οίκοι όπως οι ElleMe και Jacquemus προχώρησαν και αυτοί σε δωρεές.

Πέραν από τους μεγάλους οίκους μόδας, brands όπως το Asos, Boohoo, H&M, Mango καθώς και retailers όπως το Net-a-porter, σταμάτησαν άμεσα τις πωλήσεις στη Ρωσία. Βεβαίως υπήρξαν και brands που σταμάτησαν προσωρινά το εμπόριο με τη Ρωσία, αναφερόμενα όχι στην ηθική διάσταση στου ζητήματος αλλά στις δυσκολίες αποστολής των παραγγελιών.

Το σίγουρο είναι ότι η κινητοποίηση από τον χώρο της μόδας ήταν τεράστια και βεβαίως σημαντική. Είναι άλλωστε γνωστό πώς σαν χώρος κατέχει μια τεράστια δύναμη αλλά και επιρροή στον κόσμο, κάτι που πιθανότατα βοήθησε και την περαιτέρω κινητοποίηση των ανθρώπων παγκόσμια.