fbpx

Online Shopping: Αυτά είναι τα δικαιώματα που έχεις και ίσως δεν τα γνωρίζεις! 

by Trends Team

Το έργο το έχουμε ξαναδεί: θες να κάνεις τα ψώνια σου, προσπαθείς να ξεκλέψεις λίγο χρόνο για να πας καταστήματα, παλεύεις να βρεις parking και το… «κυνήγι» ξεκινά: τρέχεις από κατάστημα σε κατάστημα, μέχρι να βρεις αυτό που θες. Ή απλά κάθεσαι αναπαυτικά στον καναπέ με τον καφεδάκι σου και ψάχνεις online ανάμεσα σε χιλιάδες επιλογές, για να βρεις αυτό που σου ταιριάζει καλύτερα. Εύκολα και απλά.

Και αφού έχεις χαθεί με τις επιλογές, τα χρώματα, τα σχήματα, τα μεγέθη, τις τιμές κτλ, έχεις καταλήξει επιτέλους στην τελική σου παραγγελία. Your job here is done! Χαλαρώνεις, συνεχίζεις τη ζωή σου κανονικά και απλά περιμένεις να έρθουν τα πράγματα που παρήγγειλες να σε βρουν στην πόρτα σου.

Μια εβδομάδα μετά, τα καλούδια σου είναι επιτέλους εδώ. Με περίσσιο ενθουσιασμό παίρνεις το πολυπόθητο πακέτο και μπροστά στα μάτια σου περνάνε όλα τα insta posts που θα ανεβάσεις με τα καινούργια σου αποκτήματα. Ανοίγεις το πακέτο και τι να δεις;

Πανικός! Το μπλουζάκι δεν ήταν όπως το φανταζόσουν, τα παπούτσια σου είναι λίγο μεγάλα, και ίσως τελικά δεν έπρεπε να παραγγείλεις αυτό το φόρεμα – σιγά καλέ, μπορείς να επιβιώσεις και χωρίς αυτό. Ξεκινάς να πανικοβάλλεσαι, να κάνεις αναπνοούλες και να υπολογίζεις πόσα χρήματα έχεις χάσει από αυτή την fail αγορά.

Αχχχ, πάνε και τα insta posts! Και μετά θυμάσαι: no need to panic! Έχεις το δικαίωμα να επιστρέψεις τις διαδικτυακές (online) αγορές σου από ευρωπαϊκό κατάστημα και να πάρεις τα χρήματά σου πίσω, αφού ειδοποιήσεις τον πωλητή εντός 14 ημερών από τη μέρα που θα παραλάβεις την παραγγελία σου.

Problem solved!

Να θυμάσαι πάντα πως ως καταναλωτής έχεις δικαιώματα τα οποία ισχύουν σε όλες τις χώρες της ΕΕ και έτσι μπορείς να ψωνίζεις διαδικτυακά άφοβα και χωρίς καμία ανησυχία:

  • Μπορείς να επιστρέψεις ένα προϊόν που αγόρασες από διαδικτυακό ευρωπαϊκό κατάστημα, χωρίς να χρειάζεται να αναφέρεις τον λόγο. Απλά ενημέρωσε τον πωλητή εντός 14 ημερών και επέστρεψε το. Υπάρχουν όμως κάποιες εξαιρέσεις: δεν μπορείς να επιστρέψεις αναλώσιμα αγαθά (όπως τρόφιμα), βιβλία, λογισμικό, αεροπορικά εισιτήρια ή εξατομικευμένα προϊόντα.
  • Μην καταχραστείς το δικαίωμά σου να επιστρέψεις ένα προϊόν, για να «δανειστείς» ένα φόρεμα ή ένα κοστούμι. Δικαιούσαι μόνο να δοκιμάσεις και να ελέγξεις ένα ρούχο, όπως θα έκανες επιτόπου σε ένα κατάστημα. Αν επιστρέψεις ρούχα που έχεις φορέσει, ο πωλητής μπορεί να μειώσει το ποσό που θα σου επιστρέψει ή να αρνηθεί εντελώς να σου επιστρέψει τα χρήματα.
  • Εάν θέλεις να επιστρέψεις ένα ογκώδες προϊόν (π.χ. τραπέζι, καναπέ) που αγόρασες διαδικτυακά και ο πωλητής δεν σε είχε πληροφορήσει πριν από την αγορά για το μέγιστο κόστος επιστροφής, θα πρέπει να επωμιστεί ο ίδιος το κόστος της επιστροφής.
  • Αν ο πωλητής δεν σέβεται τα δικαιώματά σου, έχεις στη διάθεσή σου εργαλεία που θα σε βοηθήσουν να πάρεις πίσω τα χρήματά σου. Ο πωλητής θα πρέπει να παρέχει ένα υπόδειγμα εντύπου επιστροφής. Μπορείς επίσης να επικοινωνήσεις με την τοπική οργάνωση καταναλωτών. Σε περίπτωση διασυνοριακών διαφορών, τα γραφεία του Δικτύου Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτών μπορούν να σε βοηθήσουν να έρθεις σε επαφή με την επιχείρηση, έτσι ώστε να επιλυθεί το θέμα.
  • Σε περίπτωση διαφορών μεταξύ ενός διαδικτυακού καταναλωτή και ενός διαδικτυακού εμπόρου, τόσο στην ίδια χώρα όσο και σε διαφορετικές χώρες της ΕΕ, η διαδικτυακή πύλη επίλυσης ηλεκτρονικών διαφορών (ODR – βρες την ΕΔΩ) της ΕΕ αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για τους καταναλωτές που προσπαθούν να προσδιορίσουν τον κατάλληλο φορέα που θα μπορούσε να επιλύσει τη διαφορά. Η πύλη επιτρέπει επίσης τη μετάφραση της καταγγελίας σε περίπτωση που χρειάζεται να αποσταλεί σε άλλη χώρα.

Απανταχού shoppers, ψωνίστε άφοβα λοιπόν! Χάρη στην Ε.Ε, η οποία έχει θεσπίσει συγκεκριμένες πολιτικές με σκοπό ένα ενιαίο καθορισμένο πλαίσιο για τα δικαιώματα των καταναλωτών σε όλα τα κράτη – μέλη, μπορείς να κάνεις τις διαδικτυακές σου αγορές χωρίς οποιαδήποτε ανησυχία, αφού μπορείς να τις επιστρέψεις και να πάρεις τα χρήματά σου πίσω.

Ακριβώς αυτό επικοινωνεί το DG Just (διοικητικό τμήμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιο για την ευρωπαϊκή πολιτική στους τομείς της δικαιοσύνης και των καταναλωτών) μέσω της εκστρατείας ενημέρωσης ‘ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ’ (#YourEURight) που πραγματοποιεί για τα δικαιώματα των καταναλωτών, έτσι ώστε να παίρνουν ενημερωμένες αποφάσεις για τις αγορές τους.

Μάθε περισσότερα για τα δικαιώματά σου ΕΔΩ!